.ALGEMENE VOORWAARDEN Maarten Werkt!
1. Definities
algemene
voorwaarden: de onderhavige bepalingen;
bureau:
Monchen Beheer, handelend onder de naam Maarten Werkt
opdrachtgever:
de partij die met het bureau contracteert c.q. beoogt te contracteren;
opdracht:
iedere overeenkomst tussen het bureau en opdrachtgever tot het leveren van
producten en diensten aan opdrachtgever;
offerte:
elk mondeling of schriftelijk aanbod van het bureau om een opdracht met haar
aan te gaan;
materialen:
alle door het bureau in het kader van de opdracht ontwikkelde rapporten,
adviezen, resultaten, tekeningen, software, databanken, concepten,
presentaties, en andere stoffelijke objecten.
2. Toepasselijkheid
Algemene voorwaarden
1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle
aanbiedingen, offertes, opdrachten,
werkzaamheden, overeenkomsten en rechtshandelingen waarbij
het bureau goederen en/of diensten van welke aard dan ook aan opdrachtgever
levert.
2. De toepasselijkheid van inkoop- of andere voorwaarden van
opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
3. Wijzigingen van de opdracht of de algemene voorwaarden
zijn slechts geldig indien en voorzover deze schriftelijk door bevoegde
vertegenwoordigers van beide partijen overeengekomen zijn.
3. Totstandkoming Opdracht
1. Een offerte van het bureau is steeds vrijblijvend, tenzij
uitdrukkelijk anders is vermeld.
2. Offertes zijn gebaseerd op de informatie die door
opdrachtgever tot de offertedatum aan het bureau is verstrekt. Opdrachtgever
staat ervoor in dat alle voor de opzet en uitvoering van de opdracht essentiële
informatie aan het bureau is verstrekt. Het bureau is niet verantwoordelijk of
aansprakelijk voor de juistheid en de volledigheid van de
door Opdrachtgever verstrekte informatie en het gebruik daarvan.
3. De opdracht komt volgens het overeengekomen tarief tot
stand na schriftelijke aanvaarding door opdrachtgever van de door het bureau
uitgebrachte offerte. Indien de offerte niet op enigerlei wijze door
opdrachtgever wordt bevestigd en het bureau toch tot uitvoering van de opdracht
overgaat met instemming van opdrachtgever, dan zal de inhoud van de offerte als
tussen partijen overeengekomen gelden.
4. Het bureau heeft het recht om derden in te schakelen bij
de uitvoering van de opdracht.
4. Rechten en
verplichtingen van het Bureau
1. Het bureau zal zich inspannen om de opdracht naar beste
inzicht en vermogen uit te voeren
Het bureau kan echter niet garanderen dat het door opdrachtgever
met de opdracht nagestreefde doel of beoogde resultaat wordt bereikt, onder
invloed van externe omstandigheden die niet beïnvloedbaar zijn door het bureau.
2. Het bureau en opdrachtgever zullen gedurende de
uitvoering van de opdracht regelmatig overleg voeren over de stand van zaken en
de wijze waarop de opdracht wordt uitgevoerd.
3. Indien bij de aanvaarding en de uitvoering van de
opdracht zich feiten of omstandigheden voordoen die de voortgang van de
opdracht of het resultaat daarvan negatief (kunnen) beïnvloeden, zullen het bureau
en opdrachtgever elkaar hiervan zo spoedig mogelijk in kennis stellen.
4. Indien de voor de uitvoering van de opdracht
noodzakelijke informatie afkomstig van
opdrachtgever, niet tijdig of niet in overeenstemming met de
afspraken ter beschikking van het
bureau staat of indien opdrachtgever op andere wijze niet
aan haar verplichtingen voldoet, heeft het bureau het recht de uitvoering van
de opdracht op te schorten en om de daardoor ontstane kosten volgens haar
gebruikelijke tarieven aan opdrachtgever in rekening te brengen.
5. Het bureau heeft het recht om de door haar ingezette
adviseur(s) of medewerker(s) te vervangen.
Het bureau zal zich inspannen om (een) vervanger(s) in te
zetten van hetzelfde niveau om de
continuïteit en kwaliteit van de opdracht zoveel mogelijk te
waarborgen.
5. Rechten en
verplichtingen opdrachtgever
1. De opdrachtgever zorgt ervoor dat:
a) het bureau tijdig bezit krijgt van alle nuttige en
noodzakelijke informatie, documenten en
gegevens die het bureau voor het uitvoeren van de opdracht
nodig heeft;
b) alle voor de opdracht relevante en noodzakelijke feiten
en omstandigheden, onder meer
ontstaan door wijzigingen in het beleid en/of de organisatie
van opdrachtgever en wijzigingen
in haar directe (markt)omgeving, zo spoedig mogelijk aan het
bureau worden gemeld, zodat
het bureau daar in de uitvoering van de opdracht op
behoorlijke wijze rekening mee kan
houden;
c) de bij uitvoering van de opdracht betrokken medewerkers
van opdrachtgever in voldoende
mate beschikbaar en inzetbaar zijn; Hieronder valt onder
meer dat interventies (zoals een spreekuur bij een bedrijfsarts) welke minder
dan 24 uur worden afgezegd, gefactureerd worden aan opdrachtgever.
d) de adviseur(s) of medewerker(s) van het bureau, tenzij
expliciet anders is overeengekomen, op
eerste verzoek kosteloos een eigen werkplek bij
opdrachtgever krijgen, voorzien van
goedwerkende telecommunicatievoorzieningen (zoals telefoon-,
fax- en Internetaansluiting).
2. Opdrachtgever zal het bureau vrijwaren voor aanspraken
van derden (adviseurs en medewerkers
van het bureau daaronder begrepen) die in verband met de
uitvoering van de opdracht schade lijden welke het gevolg is van het handelen
of het nalaten van opdrachtgever of van onveilige situaties in diens bedrijf of
organisatie.
3. Opdrachtgever zal het bureau en de door haar
ingeschakelde adviseurs en medewerkers vrijwaren van en schadeloos stellen voor
alle mogelijke vorderingen, hoe ook genaamd en op welk standpunt ook gebaseerd,
van de Belastingdienst en/of het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV)
tot inhouding en/of afdracht van belastingen en/of sociale premies, inclusief
de daarop vallende rente en eventuele administratieve boetes, in verband met de
door het bureau en de door haar ingeschakelde adviseurs en medewerkers verrichte
werkzaamheden.
6. Aanpassing van de
(inhoud van de) opdracht
1. Indien zich in het kader van de opdracht omstandigheden
voordoen die bij de start van de opdracht
niet waren voorzien, dan zal in onderling overleg en in
goede harmonie naar een oplossing worden
gezocht, waaronder bijvoorbeeld aanpassing van de (inhoud
van de) initiële opdracht.
2. Opdrachtgever erkent en aanvaardt dat aanpassingen van
(de inhoud van) de opdracht (bijvoorbeeld wijziging in omvang, werkwijze of
aanpak) de afgesproken planning kan beïnvloeden. Indien aanpassing van (de
inhoud van) de opdracht het gevolg is van verzoeken of handelingen van opdrachtgever
of andere omstandigheden die aan opdrachtgever zijn toe te rekenen, dan zal het
bureau het eventueel hieruit ontstane meerwerk op basis van haar gebruikelijke
tarieven als aanvullende of separate opdracht in rekening mogen brengen.
7. Vertrouwelijkheid
1. Beide partijen zorgen ervoor dat alle van de andere
partij ontvangen gegevens waarvan men weet of dient te weten dat deze van
vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven, tenzij een wettelijke plicht openbaarmaking
van die gegevens gebiedt. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze
slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden
in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd indien deze door een der partijen
als zodanig zijn aangeduid
2. Voor het verwerken van persoonsgegevens handelt het
bureau volgens de regels zoals aangeduid in de Algemene Verordening
Gegevensbescherming (AVG).
Opdrachtgever zal, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van het bureau aan derden geen mededelingen doen over de aanpak,
werkwijze en materialen van het bureau.
8. Duur en beëindiging van
de opdracht
1. De opdracht wordt aangegaan voor de duur daarvan en zal
daarom van rechtswege eindigen
wanneer de opdracht is afgerond.
2. Opdrachtgever erkent dat de duur en de planning van de
opdracht kunnen worden beïnvloed door allerlei onvoorziene factoren, waaronder
begrepen maar niet beperkt tot de kwaliteit van de door
opdrachtgever in het kader van de opdracht verstrekte
informatie en de (mate van) beschikbaarheid en inzet van de bij de opdracht
betrokken medewerkers van opdrachtgever.
3. Het bureau zal zich inspannen om de opdracht binnen de
afgesproken planning uit te voeren. Deze planning en de daarin opgenomen
(deel-)termijnen kunnen echter nooit als fatale termijnen worden aangemerkt.
Behoudens in geval van opzet of grove schuld van het bureau, geeft
overschrijding
van de planning en de daarin opgenomen (deel-)termijnen aan
opdrachtgever niet het recht om tot gehele of gedeeltelijke ontbinding of
opzegging van de opdracht over te gaan, noch het recht op vergoeding van enige
door opdrachtgever dientengevolge geleden schade.
4. Partijen hebben beide het recht de opdracht tussentijds
schriftelijk op te zeggen, met een
opzegtermijn van twee (2) kalendermaanden, indien en voor zover
één van hen daarbij aantoont dat de uitvoering van de oorspronkelijk
overeengekomen opdracht en eventuele aanvullende opdrachten
wegens gewichtige redenen aanzienlijk bemoeilijkt of
onmogelijk wordt en voltooiing van de
opdracht in redelijkheid niet gevergd kan worden.
5. Opdrachtgever zal in geval van beëindiging van de
opdracht om welke reden dan ook, alle tot dan toe in het kader van de opdracht
verrichte werkzaamheden door het bureau tijdig en volledig
vergoeden. Alle reeds aan opdrachtgever verstuurde facturen,
blijven onverminderd verschuldigd
en worden op het moment van de beëindiging direct opeisbaar.
6. Iedere partij is gerechtigd de opdracht, met
onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke
tussenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien ten
aanzien van de andere partij (a) een
verzoek tot faillissement is ingediend, (b) surseance van
betaling is aangevraagd, (c) liquidatie of
staking van de onderneming plaats heeft of (d) op een
omvangrijk deel van het vermogen van de
andere partij beslag wordt gelegd. Het bureau is in geval
van ontbinding tegenover opdrachtgever
nimmer tot enige restitutie van al ontvangen gelden dan wel
tot schadevergoeding gehouden.
9. Tarieven en kosten
1. De uitgevoerde werkzaamheden en diensten van het bureau
worden, tenzij anders schriftelijk
overeengekomen, op basis van bestede tijd en gemaakte kosten
aan opdrachtgever in rekening
gebracht. Tenzij een andersluidende schriftelijke regeling
is overeengekomen, zendt het bureau
eenmaal per maand een (voorschot-)factuur. In geval van
levering van producten wordt bij of na
levering daarvan een factuur verzonden.
2. In de tarieven van het bureau en de daarop gebaseerde
kostenramingen zijn alle kosten begrepen zoals normale bureaukosten maar
exclusief reis- en verblijfkosten, tenzij anders afgesproken. De kosten van
eventuele buitenlandse reizen en grote oplagen van materialen (meer dan tussen
partijen overeengekomen) worden afzonderlijk aan opdrachtgever in rekening
gebracht. Voor producten zijn de geldende prijslijsten c.q. geoffreerde prijzen
van toepassing. De kosten van derden die het bureau ten behoeve van de opdracht
moet maken, worden aan opdrachtgever doorberekend tegen overlegging van nota’s.
3. Alle prijzen en tarieven zijn exclusief omzetbelasting
(BTW) en andere heffingen welke van
overheidswege worden opgelegd. Tussentijdse veranderingen
die het bureau noodzaken tot tariefs- of prijsaanpassing, worden maximaal eens
per half jaar doorberekend aan opdrachtgever.
10. Betaling
1. Opdrachtgever dient alle facturen afkomstig van het
bureau steeds uiterlijk binnen 30 dagen na
factuurdatum te voldoen op het door het bureau aangegeven
rekeningnummer.
2. Indien opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet
tijdig of niet volledig betaalt, is
opdrachtgever, zonder dat enige aanmaning of
ingebrekestelling nodig is, in verzuim en over het
openstaande bedrag wettelijke handelsrente verschuldigd.
Indien opdrachtgever ook na aanmaning nalatig blijft de vordering te voldoen,
kan het bureau de vordering uit handen geven, in welk geval opdrachtgever naast
het dan verschuldigde totale bedrag tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke
en buitengerechtelijke kosten, waaronder kosten berekend door externe
deskundigen naast de in rechte vastgestelde kosten.
3. Het bureau heeft het recht alvorens verplichtingen van
zijn kant na te komen, volledige betaling
en/of afdoende zekerheid voor de nakoming door de
opdrachtgever te verlangen wanneer naar het oordeel van het bureau aannemelijk
is dat opdrachtgever haar verplichtingen niet tijdig of niet
volledig zal (kunnen) nakomen.
11. Aansprakelijkheid
1. Het bureau en de door haar ingeschakelde adviseurs en
medewerkers zijn uitsluitend aansprakelijk voor schade geleden door
opdrachtgever die het rechtstreekse gevolg is van een toerekenbare tekortkoming
in de uitvoering van de opdracht.
De hiervoor bedoelde contractuele aansprakelijkheid van het
bureau en de aansprakelijkheid uit
ander hoofde, is in alle gevallen beperkt tot de hoogte van
het bedrag dat het bureau voor haar
werkzaamheden in het kader van de opdracht heeft ontvangen
van opdrachtgever. Indien de
opdracht langer dan een halfjaar doorloopt, wordt de
hiervoor bedoelde aansprakelijkheid beperkt
tot een bedrag gelijk aan het totaalbedrag dat het bureau in
het kader van de opdracht in de laatste zes maanden vóór het ontstaan van de
schade van opdrachtgever heeft ontvangen.
2. Het bureau en de door haar ingeschakelde adviseurs en
medewerkers zijn niet aansprakelijk voor
schade die opdrachtgever of enige derde lijdt ten gevolge
van de toepassing of het gebruik van de
materialen en/of de resultaten van de werkzaamheden.
Opdrachtgever vrijwaart het bureau en de
door het bureau in het kader van de opdracht ingeschakelde
adviseurs, medewerkers en derden voor alle in dit artikellid bedoelde schade.
3. De aansprakelijkheid van het bureau wegens toerekenbare
tekortkoming in de nakoming van een overeenkomst, ontstaat slechts indien
opdrachtgever het bureau onverwijld en deugdelijk
schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een
redelijke termijn ter zuivering van de
tekortkoming, en het bureau ook na die termijn toerekenbaar
in de nakoming van zijn
verplichtingen tekort blijft schieten. De ingebrekestelling
dient een zo gedetailleerd mogelijke
omschrijving van de tekortkoming te bevatten die het bureau
in staat stelt adequaat te reageren.
4. Het bureau is niet aansprakelijk voor gevolgschade, bedrijfsschade
of indirecte schade van de
opdrachtgever, die het gevolg is van het niet, of niet
tijdig presteren, of niet deugdelijk presteren
door het bureau.
5. De in dit artikel 11 opgenomen beperkingen van
aansprakelijkheid zijn niet van toepassing indien en voorzover sprake is van
opzet en/of grove schuld van het bureau of haar leidinggevend
management.
6. Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op
schadevergoeding is steeds dat opdrachtgever de schade zo spoedig mogelijk na
het ontstaan daarvan schriftelijk bij het bureau meldt. Iedere
vordering tot schadevergoeding tegen het bureau vervalt door
het enkele verloop van zes (6)
kalendermaanden na het ontstaan van de vordering.
12. Intellectuele
Eigendomsrechten
1. Tenzij het bureau en opdrachtgever schriftelijk
uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen, is en
blijft het bureau volledig en exclusief rechthebbende ten
aanzien van de (intellectuele) eigendomsrechten (waaronder begrepen maar niet
beperkt tot: auteursrechten, persoonlijkheidsrechten, modelrechten en
databankrechten) die rusten op de materialen.
2. Het bureau verleent aan opdrachtgever het recht om de
materialen uitsluitend binnen en ten
behoeve van haar eigen organisatie te gebruiken, doch
slechts nadat opdrachtgever aan al haar
(betalings-)verplichtingen uit hoofde van de opdracht heeft
voldaan.
3. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van het
bureau is het opdrachtgever niet
toegestaan: a) de materialen ter inzage te geven, openbaar
te maken of te verveelvoudigen op welke wijze dan ook buiten de kring van
personen die, binnen het kader van de opdracht, behoren tot rechtstreeks bij de
opdracht betrokken medewerkers; of b) de materialen (geheel of gedeeltelijk) te
(doen) gebruiken voor het instellen van juridische claims, het voeren van
gerechtelijke procedures, of voor reclame- of wervingsdoeleinden aan te wenden.
13. Slotbepalingen
1. Partijen zullen gedurende een periode van één jaar na
voltooiing van de opdracht door
opdrachtgever, elkaars medewerkers die betrokken zijn bij de
uitvoering van de opdracht, niet in
dienst nemen zonder schriftelijke toestemming van de andere
partij.
2. Indien één van de partijen wordt getroffen door een
situatie van overmacht in de zin van artikel
6:75 van het Burgerlijk Wetboek, dan zal deze partij daarvan
onmiddellijk mededeling doen aan de
andere partij. Partijen zullen vervolgens in overleg tot een
redelijke oplossing trachten te komen.
Indien de overmacht situatie langer dan drie (3) maanden
voortduurt, hebben beide partijen het recht
de overeenkomst middels schriftelijke kennisgeving te
beëindigen. Wat al als gevolg van de
opdracht gepresteerd is, wordt in geval van overmacht naar
verhouding afgerekend, zonder dat
partijen elkaar overigens iets verschuldigd zullen zijn.
15. Toepasselijk recht en
geschillenregeling
1. Nederlands recht is van toepassing op alle geschillen
samenhangende met en/of voortvloeiende uit de algemene voorwaarden en/of
opdrachten of overeenkomsten waarop deze algemene
voorwaarden van toepassing zijn verklaard.
2. In geval van geschillen tussen opdrachtgever en het
bureau, zullen partijen eerst trachten het
geschil in der minne te schikken. Alle geschillen die niet
op minnelijke wijze kunnen worden
opgelost, zullen uitsluitend worden voorgelegd aan de
bevoegde rechter te Haarlem.
16. Datum Algemene
Voorwaarden
Deze algemene Voorwaarden zijn op 18-11-2021 gedeponeerd bij
de Kamer van Koophandel
No comment yet, add your voice below!